İDRİS GÖKALP

ÖĞRENCİ VELİLERİNE TAVSİYELER

ÖĞRENCİ VELİLERİNE TAVSİYELER

 

1) Öğrencilerin başarılı olabilmeleri için sadece okulda değil, evde de düzenli olarak ders çalışmalarını sağlayalım.

2) Çocuğunuzun karnesiyle ilgili duygularınızı, kişiliğini incitmeden net şekilde anlatın. (Örneğin; karnendeki başarısız derslerden dolayı çok üzüldüm ancak, bu başarısız dersleri düzelteceğinden eminim, sana güveniyorum.)

3) Onu suçlamayınız herkesin yeteneklerinin farklı olduğunu göz önünde bulundurarak davranış ve tutumlarınızı ona göre belirleyiniz.

4) Başarılarını destekleyip ödüllendiriniz; unutmayınız ki zamanında ve yerinde verilen övgü ve ödüller çocuğunuzun başarısı üzerinde olumlu bir etki yapacaktır.

5) Sizi çok bunaltsa da soğukkanlılığınızı yitirmeyin. Kızabilirsiniz, ama onu aşağılamayın. Yoksa o da sizi yabancıların yanında güç duruma düşürebilir.

6) Onu başkalarıyla kıyaslayıp aşağılamanız onun kendine güvenini azaltacaktır.

7) Arkadaşlarının ya da başkalarının yanında eleştirmek, azarlamak onun kendisine olan öz saygısını zedeleyecektir.

8) Unutmayınız ki, o sizin çocuğunuz ve onun eğitiminde sizin davranış ve tutumlarınız çok önemlidir.

9) Çocuğunuzun evde çalışma aralarında dinlenme süreleri çok uzun olmamalıdır.

10) Çocuklarımıza kullandığı defter, silgi, kalem, giysi ve ayakkabı gibi eşyalarını temiz tutma ve iyi kullanma alışkanlığı vermeliyiz.

11) Okuldaki eğitimin etkili olabilmesi için aile ile okulun işbirliği yapması gerekir.

12) Eğitim gibi güç bir işi öğretmenin yalnız başına başarabilmesi kolay değildir. Bu nedenle, velilerin yalnız ders yılı sonlarında değil, zaman zaman okula uğrayıp öğretmenlerle görüşmesi gerekir.

13) Çocuğun kişiliğine saygı gösterilmeli, onuru korunmalıdır.

14) Çocuğumuza bilgisiz, beceriksiz, vurdum duymaz, tembel vb. bir kişi olduğunu söylersek, bu durumda bize karşı öfke, nefret ve öç alma şeklinde olumsuz duygular göstermeye başlayabilir. Hatta daha ileri aşamada çocuğumuz kendini bir “suçlu” olarak görebilir. Bu yüzden çocuğumuzu bu duruma düşürmemeliyiz.

15) Bütün kuralları birden öğretmeye kalkmayın. Öğrenmesi için zaman tanıyın.

16) Çocuğunuzun ödevlerinde rehberlik yapınız. Çözüm yollarını gösteriniz.

17) Evde yapılan okuma çalışmaları genellikle sesli olarak yaptırılmalıdır. Okurken noktalama işaretlerine, vurgu ve tonlamaya dikkat edilmelidir.

18) Çocuğunuz eve geldiğinde ona her gün düzenli olarak zaman ayırınız. Okulda olup bitenler hakkında duygularını anlatmasına imkân tanıyınız. Bu yaklaşım çocuğunuzla aranızda sağlıklı bir iletişimin kurulmasına fırsat verecek, çocuğunuzun, “annem ve babam bana değer veriyor” düşüncesini geliştirmesine yardımcı olacaktır.

19) Çocuğunuzu kahvaltı ettirmeden veya yemek yedirmeden kesinlikle okula göndermeyiniz. İlköğretimdeki çocuk hızlı bir büyüme ve gelişme dönemindedir. Bu konuda titiz olunuz. Yemeklerini zamanında yediriniz.

20) Çocuğunuzun kılık- kıyafetine özen gösteriniz. Kıyafetlerinin okul kurallarına uymasına ve temizliğine dikkat ediniz.

21) Çocuğunuzun derslerinin ve davranışlarının daha iyiye yönelmesi için, öğretmenlerle sıkı bir işbirliği kurunuz. Veli toplantılarına mutlaka katılınız.

22) Çocuğunuzun yaşamındaki en etkili çevre aile çevresidir. Çocuk yaşamında en çok etkili örnekleri ailesinden alır. Anne-baba olarak tüm davranışlarınızla çocuklarınıza örnek olunuz.

23) Çocuğunuzu iyi tanıyınız. Çocuklardan yapamayacağı şeyleri istemeyiniz. Onları yeteneklerinin ötesinde başarı göstermeye zorlamayınız.

24) Onları, yeteneklerinin üstünde işlere zorlamayın, başarabileceği işler için güdüleyin. Ona, güvendiğinizi belli edin, onu destekleyin ve çabasını övün.

25) Çocuğunuza yeteri kadar harçlık veriniz. Harçlığını mümkünse aylık veya haftalık olarak toptan veriniz. Böylelikle kendisini yönetmesini öğrenecek ve sorumluluk kazanacaktır.

26) Çocuklarınızı başka çocuklarla veya kardeşleri ile mukayese etmeyiniz. Her insanın sahip olduğu nitelikler farklıdır. Onları olduğu gibi kabul ediniz.

27) Çocuklarınızı korkutmayınız. Fazla baskılardan, bedeni cezalardan, olmayacak sınırlamalar koymaktan kaçınınız.

28) Çocuğunuza yapacağınız açıklamalarınız kısa ve özlü olsun. Gerçekleri söyleyin. Soru sorma şevkini kırmayın ve özenle cevaplandırın.

29) Çocuklarınızla iyi notların yanında zayıf not almasının da normal olduğunu ve çalışmakla durumunu düzeltebileceğini telkin ediniz.

30) Çocuğunuzun okul dışındaki arkadaşlarının kontrol ediniz.

31) Çocuğunuzun okul ve öğretmenler hakkında şikayetleri olursa onu dinledikten sonra okul yönetimi ve öğretmenler ile görüşünüz.

32) Öğretmenler öğrencisinden makul olan ders araç ve gereçlerini almasını istemişlerse, bunları zamanında ve yeterince temin ediniz.

33) Çocuğunuzun mümkün olduğu kadar sosyal yaşantılar içinde, sosyal olmasını sağlayınız. Okul ve çevresindeki sosyal faaliyetlere katılmasına izin veriniz.

34) Çocuğunuzu sık sık eleştirmeyiniz. Hele bunu başkalarının yanında asla yapmayınız.

35) Beğendiğiniz takdir ettiğiniz taraflarını söyleyiniz. Onun kendine güven duymasını sağlayınız. Çocuklarınız arasında ayrım yapmayınız. Çocukları kıskandırmayınız. Hepsine sevgi ve ilgi gösteriniz.

36) Çocuğunuzun arkadaşı olmasına, iyi arkadaş seçmesine yardımcı olunuz.

37) Tv izlemede çocuğunuza iyi alışkanlıklar kazandırınız. Sürekli TV izlemek çocuğunuzun başarısını olumsuz yönde etkiler.

38) Çocuğunuzun okuluna ve eve zamanında gelişini sağlayınız, varsa geç kalma alışkanlığını önleyiniz.

39) Evde çocuğunuza rahat bir çalışma ortamı hazırlayınız. Çocuklarınızın zararlı alışkanlıklar edinmesine engel olunuz.

40) Çocuklar önünde yapılan tartışmalar, kavgalar onları mutsuz, güvensiz ve endişeli olmalarına neden olur. Bu yüzden onların yanında tartışmamalı.

41) Çocuğunuzun evde ders çalışmasını kontrol ediniz. Ancak sürekli şekilde “dersine çalış” ikazı olumsuz etki yapmaktadır. Ona güvendiğinizi belli ederek uyarınız.

42) Çocuğunuzun okula devam durumunu yakından izleyiniz.

43) Çocuğunuzun yanında ona uygulanan eğitimin tartışmasını yapmayınız. Okul ve öğretmenler ile ilgili görüşlerinizi çocuğun yanında açığa vurmayınız. Çocuğunuzun çalışma programı yapmasına, uygulamasına yardımcı olunuz. Planlı çalışma üzerinde durunuz.

44) Çocuklarınıza karşı sabırlı, soğuk kanlı ve anlayışlı olunuz. Doğal olarak onlar hata yapacaklardır. Kusurları ve kötü hareketleri olacaktır.

45) Çok az ve çok fazla uyku öğrenci için zararlıdır. Ortalama 8 – 8.30 saatlik uyku yeterlidir. Öğrencinin düzenli ders çalışabilmesi için buna dikkat etmesi gerekir.

46) Öğrencinizin okula gidiş – dönüş saatleri kontrol edilmelidir. Uzayan dönüşler kontrol edilmezse, eve dönüşler kontrol edilemez biçimde uzayabilir.

47) Öğrencilerin televizyon (diziler, magazin vb programlar) sosyal medya, spor (özellikle futbol) vb. konulara çok zaman ayırmaması bunlara bağımlı hale gelmemesi konusunda velilerin uyanık olması gerekir.

48) Çocuklarınızın dünyasına girmeye ve onları anlamaya çalışın.

49) Onlara karşı açık olun, yapmacık ve sahte tutumlardan kaçının.

50) Çocuğun olumsuz davranışlarını sürekli eleştirmek yerine, onun önüne farklı ve olumlu alternatifler koyun.

51) Çocuğun kendini ifade etmesine izin verin.

52) Aile içi sohbetlere zaman ayırın, özenle seçilmiş ibret verici hikayeler, anılar anlatın.

53) Birlikte çalışma, yemek, gezi gibi ortak yaşantılar planlayın.

54) Çocuğun gördüğünüz hiçbir yanlışını tepkisiz bırakmayın, aksi halde onaylamış olursunuz. Suçlamaktan kaçınarak niçin yanlış olduğunu tatlı ve ikna edici bir üslupla açıklayın.

55) Çocuğunuza güvenin, ona yetişkin gibi saygı duyun, ama bir yetişkinden beklediğinizi ondan beklemeyin.

56) En küçük başarılarını bile takdir edin, sevginizi ve beğeninizi içinizde saklamayın, her fırsatta dile getirin. Ancak gereksiz ve yersiz övgülerden sakının.

57) Çocuğa akrabalarınızı yada arkadaşlarını değil, tarihi şahsiyetleri örnek gösterin.

58) Siz ya da çocuğunuz sinirliyken tartışmayın, sakinleşmeyi bekleyin ve daha sonra yaptığı davranışla ilgili konuşun.

59) Onlara güzel söz söylemeli, onları azarlamamalı.

60) Onlara karşı mütevazi ve merhametli olmalı.

61) Çocuğun öz saygısını geliştirmek için, çocuğun iyi ve olumlu taraflarını söyleyin.

62) Yaramazlıkları için onları kötü çocukmuş gibi yargılamayın. Yanlış davranışları üzerine durarak düzeltin. Ceza vermeden önce mutlaka onu dinleyin. Suçunu aşan cezalar vermeyin.

63) Kendinizle özdeşleştirmeyin. Onları olduğu gibi kabul edin.

64) Çocuğun çalışma ortamı sade, dikkat dağıtıcı unsurlardan yoksun rahat bir ortam olmalıdır.

65) Çocuğa amaç ve hedefler koyun ve bunun için uğraşmasına fırsat tanıyın.

66) Her çocuğun ilgi alanı farklıdır. Bu doğrultuda ilgilendiği bir sosyal aktiviteye gönderin.

67) Çocuğun özel bir sorunu varsa o sorunun çözümüne odaklanın. O sorun yokmuş gibi davranmayın. Duygusal sorunlar beraberinde başarısızlığı getirir.

68) Çocuğun evde sorumluluk almasına izin verin. Aksi takdirde ödev sorumluluğunu yerine getiremeyecektir.

69) Aile içi huzura önem verin. Huzursuz ortamlarda çocuğun derse motive olmasını beklemek yanlış olacaktır.

70) Kitap okumasını ve ders çalışmasını günlük hayatın bir parçası haline getirin.

71) Yapması gereken ödevleri sürekli hatırlatmayın ve baskı yapmayın.

72) Çok konuşup çok bağırmayın. Çünkü onlar yüksek sesle konuşulanları pek duymazlar. Yumuşak ve kesin sözler, onlarda daha iyi iz bırakır.

73) Okul yaşantısının sadece meslek seçmek ve para kazanmak olarak algılamasına engel olun. Okulun amacının gerçek hayata kişileri hazırlamak olduğunun anlamasını sağlayın.

74) Çocuğun sınırlarını zorlayarak kaygısını arttırmayın. Tehdit etmeyin. Başarısız bir sonuç aldığında ceza vermeyin.

75) Çocukla işbirliği yapın. Onun yerine düşünmeyin sadece yol gösterin.

76) Çocuğunuzu önemseyin.

77) Çocuğunuzu aşağılamayın.

78) Çocuğunuza aşırı hoşgörü sergilemekten kaçının.

79) Çocuğunuzun yaşına uygun olmayan kurallar koymayın.

80) Çocuğunuza karşı aşırı koruyucu davranmayın.

81) Çocuğunuzu tehdit etmeyin.

82) Çocuğunuzu rüşvete alıştırmayın.

83) Çocuğunuzdan bir şey istediğinizde bunun sebebini de açıklayın.

84) Çocuğunuzu her ne olursa olsun doğruyu söylemeye alıştırın.

85) Çocuğunuza bir şey öğretmek istediğinizde onun buna hazır olup olmadığını da denetleyin.

86) Çocuğunuzun yapmasını istediğiniz konular üzerinde durun.

87) Çocuğunuza olumlu örnek olun.

88) Çocuğunuzu kitap okumaya teşvik edin.

89) Çocuğunuzun size olan güvenini boşa çıkarmayın.

90) Çocuklarınızın önünde birbirine olan sevgi ve saygınızı sık sık gösterin.

91) Onlara, yerli yersiz söz vermeyin. Sözünüzü tutamazsanız sizlere olan güveni azalır. Çocuğunuza kesin ve kararlı davranmaktan çekinmeyin.

92) Çocuğunuza baskı yapmayın.

93) Çocuklarınız arasında ayırım yapmayın.

94) Çocuklarınıza birbirine örnek olarak göstermeyin.

95) Çocuklarınızın karşılıklı olarak haklarını koruyun.

96) Çocuklarınızın ahlaki gelişimlerine kendi tavırlarınızla örnek olun.

97) Çocuklarınızı yoksullara yardım etmeye alıştırın.

98) Çocuklarınıza yaptıkları hataların sonuçlarına katlanmalarını öğretin.

99) Çocuklarınıza bitki ve hayvan sevgisi aşılayın.

100) Çocuklarınıza sürekli olağanüstü hikayeler peri masalları anlatmayın.

101) Çocuğunuzun her istediğini yerine getirmeyin.

102) Çocuğunuzu yalana alıştırmayın.

103) Çocuklarınızı başkalarının hayatına karşı meraklı yetiştirmeyin.

104) Çocuğunuzun şikayetçi bir kişiliğe sahip olmasını engelleyin.

105) Çocuklarınıza elindekiyle yetinmeyi yani kanaatkar olmayı öğretin.

106) Çocuklarınızı temiz havadan bol oksijenden mahrum etmeyin.

107) Çocuğunuzu nadide bir çiçek gibi yetiştirmeyin.

108) Çocuğunuzun arkadaşlarını mutlaka yakından tanıyın.

109) Çocuğunuzda olumsuz tavırlar gördüğünüzde hatayı önce kendinizde arayın.

110) Çocuğunuzu sorumluluk sahibi yapın.

111) Çocuğunuzu çalışmaya ve üretmeye teşvik edin.

112) Çocuğunuzun alışkanlıklarını kontrol edin, iyi alışkanlıklar ve yararlı hobiler edinmelerini sağlayın.

113) Çocuğunuzun yoldan saptığını görünce onu sınırlayın. Koyduğunuz kurallar ve yasakları ona, “aile kuralı” olarak benimsetin. Çünkü hiç kısıtlanmayınca ne yapacağını şaşırırlar.

114) Her istediğini istediği zaman elde edemeyeceğini onlara öğretin.

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir