ASIM’IN NESLİ KİTAP DOSTUDUR
Yemek içmek bedenin, okumak da beynin gıdasıdır. Okumak beyne canlılık kazandıran en etkili egzersizdir. (…)
Sağlam düşünmek, sağlıklı karar vermek, selim bir kalbe sahip olmak için okumalıyız. Neyi, ne zaman, nasıl okuyacağımızı bilmeli, kitapla bağımızı yakın tutmalıyız. (…)
Her okuma bir amaca yöneliktir. Okumanın amacı beyni düşünceye sevk etmektir. Anlamadan okunan kitap okunmamış sayılır. (…)
İnsan anlayarak okumalıdır. Her metnin bir anlamı vardır. (…) Roman, hikâye, şiir, tiyatro gibi sanat metinlerinde kelimeler gerçek anlamlarının dışında daha çok yan ve mecaz anlamlarıyla kullanılır. Bu yüzden sanat metinlerini anlayarak okumak öğretici metinlerden daha zordur. Ancak bu metinler, insanların iç dünyalarını daha iyi tanıtır bize. (…)
Okuyan insan dik durur, hakikati savunur. (…) Gerçekle yalanı ayırt eder. Okuyanı bilgisi, inancı ve aklı dışında kimse yönlendiremez. (…)
Âkif’in boşa geçirecek zamanı yoktu. O ya okurdu ya okuturdu; ya yürürdü ya da sizi de birlikte yürütürdü. (…)
Âkif için cehalet bir tür hastalıktı. Toplum ancak okuyarak cehaletten uzaklaşabilirdi. Bu yüzden Âkif, gençlerin sistemli okumasını ve kendilerini yetiştirmelerini isterdi. (…) Âkif, kalkınmanın cehaletin yenilmesiyle mümkün olacağına inanırdı. İlkokul sıralarından başlayarak ilme, fenne ve sanata adım atılmasını isterdi. (…)
Genç dostum Asım, güneş dünya için neyse kitap da senin için odur. Kitaplar geçmişin birikimini günümüze taşır. Kitaplar asla vefasızlık etmez. (…) Okumak soylu bir davranıştır, sana da yakışan budur. (…) Sadece gözünle değil beynini ve gönlünü işin içine katarak oku. İşte o zaman yarınımız dünden daha güzel olacak, buna imanım, sana güvenim tamdır. Kitapla bağını asla koparma…
Aziz ERDOĞAN
(Kısaltılmıştır.)
Metne göre cevaplar:
- Beynin gıdası nedir?
Beynin gıdası okumaktır. - Okumanın amacı nedir?
Okumanın amacı beyni düşünceye sevk etmektir. - Roman, hikâye, şiir, tiyatro gibi sanat metinlerinin öğretici metinlerden farkı nedir?
Roman, hikâye, şiir, tiyatro gibi sanat metinleri, kelimeleri gerçek anlamlarının dışında daha çok yan ve mecaz anlamlarıyla kullanır. Bu nedenle, sanat metinlerini anlayarak okumak öğretici metinlerden daha zordur. Ancak bu metinler, insanların iç dünyalarını daha iyi tanıtır.
Yazarın “okumaya” bakış açısını değerlendirmeye yönelik cevaplar:
- Yazar, bu metni kime yönelik olarak yazıyor?
Yazar, bu metni özellikle gençlere, özellikle de ilkokul 4. sınıf öğrencilerine yönelik olarak yazıyor. - Yazarın bu metni yazma amacı nedir?
Yazarın bu metni yazma amacı, gençlere kitap okumanın önemini anlatmak, okumayı teşvik etmek ve okumaya yönelik doğru bir bakış açısı kazandırmaktır. - Metnin mesajı nedir?
Metnin mesajı, okumak beyin için en iyi egzersiz ve gıda olduğu; anlamadan okunan kitapların gerçek anlamda okunmamış sayılacağı; sanat metinlerinin anlamını anlamanın öğretici metinlerden daha zor olduğu; ve okumanın insanın düşünce yeteneğini, bilgiyi ve empatiyi geliştirdiğidir. Kitapların geçmişin bilgilerini günümüze taşıdığı ve okumak soylu bir davranış olduğu vurgulanmaktadır. - Bu metinde anlatılanların günlük yaşamınızla ilişkisi nedir?
Bu metinde anlatılanlar, günlük yaşamda kitap okumanın önemini anlamama ve okumayı alışkanlık haline getirmeme yardımcı olabilir. Kitap okumanın düşünme yeteneğini geliştirme, bilgi edinme ve empati kurma gibi faydalarını bilmek, okumayı günlük hayatımda daha da teşvik edebilir ve bu alışkanlığı sürdürebilmem için motive edebilir.