İDRİS GÖKALP

Bakara Suresi 17. Ayetin Tefsiri

Bakara Suresi 17. Ayetin Tefsiri

Ayetin Metni:

“Meseluhum ke meselillezîstev-kade nârâ, fe lemmâ edâet mâ havlehu zeheballâhu bi nûrihim ve terekehum fî zulümâtin lâ yubsirûn.”

Meali:

“Onların durumu, ateş yakan kimsenin durumu gibidir: Ateşi aydınlatınca, Allah onların nurunu giderir ve onları karanlıklar içinde bırakır; artık hiçbir şeyi göremezler.”

Tefsir:

1. “Meseluhum ke meselillezîstev-kade nârâ” (Onların durumu, ateş yakan kimsenin durumu gibidir):

Bu ayet, münafıkların durumunu bir benzetmeyle açıklamaktadır. Ateş yakan bir kimsenin durumu, burada münafıkların iman etmiş gibi görünmelerine benzetilmektedir. Ateş yakmak, etrafı aydınlatmak ve çevresini aydınlık kılmak anlamına gelir. Bu, münafıkların başlangıçta iman eder gibi görünmelerine işaret eder.

  • Münafıkların İkiyüzlülüğü: Münafıklar, başlangıçta iman ettiklerini iddia ederler ve bu durum, onların çevresinde bir aydınlık oluşturur gibi görünür. Ancak bu sadece yüzeysel bir durumdur; gerçekte imanları kalplerine yerleşmiş değildir. Bu benzetme, münafıkların sahte ve geçici imanlarını ifade eder.

2. “Fe lemmâ edâet mâ havlehu” (Ateşi aydınlatınca):

Ayetin bu kısmı, ateşin etrafı aydınlattığını belirtir. Bu, münafıkların sahte imanlarının ilk başta bir etkisi olduğuna işaret eder. Münafıklar, iman ettiklerini söyleyerek topluma katılırlar ve dışarıdan bakıldığında bu, onların etrafını aydınlatan bir ışık gibi algılanır.

  • Geçici Aydınlık: Münafıkların sahte imanları, başlangıçta bir tür aydınlık ve güven verir gibi görünse de, bu sadece geçici bir durumdur. Bu, münafıkların toplum içinde bir süreliğine kabul görmelerine neden olabilir; ancak bu durum, onların gerçek yüzleri ortaya çıktığında sona erer.

3. “Zeheballâhu bi nûrihim” (Allah onların nurunu giderir):

Bu ifade, Allah’ın münafıkların sahip oldukları bu geçici ışığı, yani sahte imanlarını ortadan kaldırdığını belirtir. Allah, münafıkların gerçekte iman etmediklerini bildiği için, onların sahte aydınlığını, yani geçici güvenliklerini alır ve onları hakikatin ışığından mahrum bırakır.

  • Nurun Giderilmesi: Münafıklar, sahte imanlarıyla kısa bir süreliğine aydınlanmış gibi görünse de, Allah onların gerçek imanlarını kabul etmez ve onları karanlıkta bırakır. Bu, münafıkların dünya ve ahiret hayatında hakikatin ışığından mahrum kalmaları anlamına gelir. Bu durum, onların hakikati görememelerine ve doğru yoldan tamamen sapmalarına neden olur.

4. “ve terekehum fî zulümâtin lâ yubsirûn” (ve onları karanlıklar içinde bırakır; artık hiçbir şeyi göremezler):

Ayetin bu son kısmı, münafıkların Allah tarafından karanlıkta bırakıldıklarını ve hiçbir şeyi göremez hale geldiklerini belirtir. Karanlık, burada hakikatin yokluğu, doğru yolun kaybı anlamına gelir. Münafıklar, sahte imanları ortaya çıktığında, hakikati tamamen kaybederler ve karanlıkta bırakılırlar.

  • Karanlıkta Kalma: Münafıklar, sahte imanları sebebiyle hakikatin aydınlığından mahrum kalırlar. Bu karanlık, onların doğru yolu bulmalarına engel olur ve onları şaşkınlık içinde bırakır. Artık onlar için hakikati görmek, anlamak ve ona uymak mümkün değildir. Bu, münafıkların dünya ve ahiret hayatında büyük bir kayıp yaşamalarına neden olur.

5. Ayetin Temel Mesajları:

  • Münafıkların Sahte İmanı: Bu ayet, münafıkların başlangıçta sahte bir iman sergilediklerini, ancak bu imanın geçici olduğunu ve kısa sürede hakikatin onlardan uzaklaştığını anlatır. Münafıkların sahte imanları, onları bir süreliğine güvende hissettirebilir; ancak bu durum sürdürülemez ve sonunda gerçek yüzleri ortaya çıkar.
  • Allah’ın Adaleti: Allah, münafıkların sahte imanlarını kabul etmez ve onların bu sahte aydınlığını, yani geçici güvenliklerini alır. Münafıklar, hakikati göremediklerinden dolayı karanlıkta kalır ve doğru yoldan tamamen saparlar. Bu, Allah’ın adaletinin bir tecellisidir; çünkü sahte iman, Allah katında değer görmez.
  • Karanlıkta Kalmanın Tehlikesi: Münafıklar, hakikatin ışığından mahrum bırakıldıklarında, karanlıkta kalırlar ve bu durum onların doğru yolu bulmalarını imkânsız hale getirir. Bu karanlık, onların dünya ve ahiret hayatında büyük bir kayba uğramalarına yol açar.

6. Bağlam ve Anlam:

Bakara Suresi’nin bu on yedinci ayeti, münafıkların sahte imanlarını ve bu sahte imanın nasıl sona erdiğini anlatan bir benzetmedir. Önceki ayetlerde, münafıkların iki yüzlü davranışları ele alınmıştı; bu ayet ise onların sahte imanlarının geçici olduğunu ve sonunda hakikatin onlardan uzaklaştığını vurgular. Münafıklar, başlangıçta iman eder gibi görünseler de, bu sahte iman onların hidayete ermelerine yetmez ve sonunda karanlıkta bırakılırlar.

Sonuç:

Bakara Suresi 17. Ayeti, münafıkların sahte imanlarının geçici olduğunu ve Allah’ın bu sahte aydınlığı onlardan alarak onları karanlıkta bıraktığını ifade eder. Münafıklar, başlangıçta iman eder gibi görünseler de, bu iman sahte olduğu için Allah katında kabul görmez ve sonunda hakikatin ışığından mahrum kalırlar. Bu ayet, müminlere samimi bir imanla Allah’a bağlanmanın önemini ve sahte imanın ne kadar tehlikeli olduğunu hatırlatır. Müminler, bu ayeti okurken, Allah’ın nurunu kaybetmemek için samimiyetle ve sadakatle iman etmeleri gerektiğini anlarlar.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir