İDRİS GÖKALP

Başarısız Öğrencinin 6 Özelliği 

Başarısız Öğrencinin 6 Özelliği 

Başarı, her insanın hayatında arzuladığı, ancak çoğu zaman doğru adımlar atılmadığında ulaşılması zor hale gelen bir hedeftir. Öğrencilik hayatında başarıyı elde etmek, disiplinli bir çalışma süreci ve doğru alışkanlıklar edinmekle mümkündür. Ancak, bazı öğrenciler bu süreci verimli bir şekilde yönetemediklerinde, başarısızlık kaçınılmaz hale gelir. Bu makalede, başarısız öğrencilerin sıkça rastlanan altı temel özelliğini ele alarak, bu özelliklerin nasıl başarıya engel olduğunu ve bu durumun nasıl tersine çevrilebileceğini detaylı bir şekilde inceleyeceğiz.

1. Hedefleri Yoktur

Bir öğrenci için hedef belirlemek, başarı yolundaki ilk ve en önemli adımdır. Hedefsizlik, bir geminin rotasız bir şekilde denizde sürüklenmesine benzer; nereye gitmek istediğini bilmeyen bir öğrenci, sonunda başarısızlığa mahkûm olur. Hedefler, öğrencinin gayretini ve motivasyonunu yönlendiren, ona ne için çalıştığını hatırlatan mihenk taşlarıdır. Hedef belirlemek, öğrenciye bir yön verir, onu motive eder ve başarıya ulaşması için gerekli adımları atmasını sağlar.

Hedef belirlemeyen bir öğrenci, ne için çalıştığını bilmez ve bu belirsizlik içinde savrulur. Hedefler, kısa vadeli ve uzun vadeli olabilir; bu hedefler, bir sınavda yüksek not almak, bir projeyi başarıyla tamamlamak ya da bir yıl sonunda belirli bir seviyeye ulaşmak gibi somut ve ölçülebilir olmalıdır. Hedeflerin olmaması, öğrencinin potansiyelini gerçekleştirmesini engeller ve onu pasif bir öğrenme sürecine iter. Bu yüzden, öğrencinin öncelikle kendisi için net, ulaşılabilir ve anlamlı hedefler belirlemesi büyük önem taşır.

2. Plansız Çalışır

Planlama, başarıya giden yolda atılan en önemli adımlardan biridir. Bir hedef belirledikten sonra, o hedefe ulaşmak için nasıl bir yol izleyeceğini bilmek gerekir. Plansız çalışmak, öğrencinin zamanı verimli kullanamamasına, önemli konuları gözden kaçırmasına ve gereksiz yere enerji harcamasına neden olur. Planlı bir çalışma sistemi ise, öğrencinin hangi gün, hangi saatte, hangi konulara odaklanacağını bilmesini sağlar ve böylece çalışmaları daha verimli hale gelir.

Plansız çalışmanın en büyük dezavantajlarından biri, öğrencinin zamanını etkili bir şekilde yönetememesidir. Öğrenci, neyi, ne zaman ve nasıl çalışacağına dair bir plan yapmadığında, çalışmalarını düzensiz bir şekilde sürdürür ve bu da çoğu zaman başarısızlıkla sonuçlanır. Ayrıca, plansızlık öğrencinin motivasyonunu da olumsuz etkiler; çünkü öğrenci, bir plan dahilinde çalışmadığında, ne kadar ilerleme kaydettiğini ve hedeflerine ne kadar yaklaştığını bilmez. Bu da zamanla motivasyon kaybına ve dolayısıyla başarısızlığa yol açar.

3. Tekrar Yapmaz

Tekrar, öğrenmenin en önemli unsurlarından biridir. Bilgiyi kalıcı hale getirmek, öğrendiğini unutmamak ve sınavlarda başarılı olmak için düzenli tekrar yapmak gerekir. Tekrar yapmayan bir öğrenci, öğrendiği bilgileri zamanla unutacak ve sınavlarda başarısız olacaktır. Tekrar, bilgilerin zihinde tazelenmesini sağlar ve uzun süreli hafızaya yerleşmesini kolaylaştırır.

Özellikle bilgi yoğun derslerde, öğrencinin düzenli aralıklarla tekrar yapması, bilgilerin zihinde yer etmesini sağlar. Bu tekrarı yapmayan bir öğrenci, derslerden edindiği bilgileri kısa sürede unutur ve bu da başarısızlıkla sonuçlanır. Tekrar yapmanın bir diğer avantajı da, öğrencinin eksik olduğu konuları fark etmesine olanak tanımasıdır. Tekrar sürecinde öğrenci, hangi konuları yeterince öğrenmediğini ve bu konularda nasıl bir strateji geliştirmesi gerektiğini görebilir.

4. Not Tutmaz

Not tutmak, bilgilerin daha iyi anlaşılmasını ve kalıcı hale gelmesini sağlayan bir diğer önemli alışkanlıktır. Ders esnasında not tutmayan bir öğrenci, önemli bilgileri kaçırır ve öğrenme sürecinde eksik kalır. Not tutma alışkanlığı, öğrencinin dersi daha aktif bir şekilde takip etmesine ve konuları daha iyi anlamasına yardımcı olur. Ayrıca, notlar, sınav öncesinde tekrar yapılması gereken önemli bilgiler olarak öğrenciye büyük fayda sağlar.

Not tutmayan bir öğrenci, ders sırasında anlatılanları pasif bir şekilde dinlemekle yetinir ve bu da öğrenme sürecini olumsuz etkiler. Not almak, öğrencinin bilgiyi kendi cümleleriyle ifade etmesine olanak tanır ve bu da öğrenmeyi pekiştirir. Ayrıca, not tutmak, öğrencinin derse olan ilgisini artırır ve onun daha dikkatli olmasını sağlar. Notlar, sınav zamanı geldiğinde hızlı bir şekilde tekrar yapılabilecek değerli kaynaklar haline gelir.

5. Telefonda Çok Vakit Harcar

Modern dünyanın en büyük sorunlarından biri, teknoloji bağımlılığı ve özellikle telefon kullanımının kontrolsüz bir şekilde artmasıdır. Telefonda gereğinden fazla vakit harcamak, öğrencinin derslerine odaklanmasını engeller ve onu zaman yönetimi konusunda başarısızlığa sürükler. Sosyal medya, oyunlar ve mesajlaşma uygulamaları, öğrencinin dikkatini dağıtır ve onun verimli bir şekilde çalışmasını zorlaştırır.

Telefon bağımlılığı, öğrencinin sadece zamanını değil, aynı zamanda enerjisini ve motivasyonunu da tüketir. Sürekli bildirimlerle dolu bir telefon, öğrencinin konsantrasyonunu böler ve ders çalışma sürecini verimsiz hale getirir. Ayrıca, telefonda geçirilen uzun süreler, öğrencinin sosyal ilişkilerini de olumsuz etkileyebilir; çünkü bu süreler, yüz yüze iletişimden ve gerçek dünyadaki etkileşimlerden çalar. Bu nedenle, öğrencinin telefon kullanımını sınırlaması ve ders çalışırken telefonu bir kenara bırakması büyük önem taşır.

6. Kitap Okumayı Sevmez

Kitap okumak, genel kültürü artıran, dil becerilerini geliştiren ve analitik düşünme yeteneğini güçlendiren bir alışkanlıktır. Ancak, kitap okumayı sevmeyen bir öğrenci, bu avantajlardan mahrum kalır. Kitap okumamak, öğrencinin kelime dağarcığını sınırlı tutar ve onun düşünme yeteneğini zayıflatır. Ayrıca, okuma alışkanlığı olmayan bir öğrenci, ders kitaplarını ve kaynakları da verimli bir şekilde kullanamaz.

Kitap okumak, aynı zamanda öğrencinin hayal gücünü zenginleştirir ve problem çözme becerilerini geliştirir. Okuma alışkanlığı olmayan bir öğrenci, bu türden zihinsel egzersizlerden yoksun kalır ve bu da akademik başarıyı olumsuz etkiler. Kitap okuma alışkanlığı, öğrencinin derslerdeki başarısını artıran en önemli unsurlardan biridir. Bu yüzden, öğrencilere kitap okuma alışkanlığı kazandırmak, onların akademik ve kişisel gelişimleri açısından büyük önem taşır.

Sonuç: Başarıya Giden Yol

Başarısızlığın bu altı temel özelliğini tersine çevirerek, öğrencilerin başarıya giden yolda önemli adımlar atmaları mümkündür. Hedef belirlemek, planlı çalışmak, düzenli tekrar yapmak, not tutmak, telefon kullanımını sınırlamak ve kitap okuma alışkanlığı kazanmak, öğrencinin sadece akademik hayatında değil, aynı zamanda kişisel gelişiminde de büyük bir etki yaratacaktır. Başarı, doğru alışkanlıkların ve disiplinli bir çalışma sürecinin bir sonucudur. Bu alışkanlıkları benimseyen bir öğrenci, hayatın her alanında başarıya ulaşma yolunda önemli bir adım atmış olacaktır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir